Monday 24 December 2012

INDAHNYA ATURANMU...ALLAH..

"Owh...my beloved daughter!!!"

Belum lagi bernafas ibuku sudah memelukku dengan erat.Wah! hanya tuhan yang tahu betapa nikmatnya setelah dapat berjumpa denan keluarga tersayang. Setelah hampir 3 tahun menuntut ilmu di Malbuorne baru kali ini aku berpeluang pulang ke tanah air, itupun kerana kakak angkat ku...Kak Laila  ingin sekali aku hadir di majlis resepsinya yang berlansung di Dewan Merdeka ,Pekan Lama Parit Buntar.

"Ibu!!!!!!!!akak rindu sangat ibu...mana Acik dengan Angah bu?"

"Acik ada reunion dengan kawan sekolah menengah dia...Angah tak balik Along...tahun lepas kan dia dah balik..kebetulan universiti dia ada buat program sempena pertengahan musim panas dekat sana.." panjang lebar ibuku menerangkan.

PADA HARI RESEPSI

"Marina!!!kau datang jugak...rindunya dekat kau..."

"Syafikah...kau..datang..." Pelik, kenapa wajah Marina macam bersalah aku rasa dia juga tahu yang resepsi perkahwinan ini adalah perkahwinan kakak angkat aku.

"Kenapa kau buat muka 'innocent' macam itu"

"Sya..aku rasa baik kau balik sebelum hati kau remuk redam..."

"Ya Allah kenapa ni..??"

"Sebab..." belum Marina menghabiskan percakapan Kak Laila datang bersama suaminya..

"Akhirnya orang Malbuorne ni..datang jugak.."

    Mesra aku mendakapnya..tapi..lelaki itu...

3 TAHUN SEBELUM ITU

"Take care of this flower...its gonna be like my soul..kalau ianya layu..makna kata awak dengan saya takda jodoh"

...................................................................................

But now,aku seolah-olah tidak percaya, hatiku remuk redam...iyakah??

"Akak..i'm sorry but..I think I have to go first..sebab..saya tak lama dekat Malaysia..petang ni jugak saya ambil flight..esok I with my housemate having a holiday at Korea"

"Yeke...ala...takpe tunggu kejap..akak pergi ambil ole-ole kejap ye..korang borak-borak la..since your old friend right sayang??"

"yes.."acuh tak acuh sahaja jawapan Daniyal

"I'm sorry Sya..I.."

"Takda benda yang perlu dimaafkan Daniyal..its our faith.."

"But...bunga tu..dah layu ke?"

"Tak..tetap utuh..tapi..tidak seperti perasaan tuan empunya bunga.."

"Sya I'm really.." Kak Laila datang tanpa Daniyal sempat menghabiskan kata-katanya.

"Thanks kak..Sya pergi dulu..assalamualaikum.."

  Aku pergi..pergi dengan hati yang luruh...kejamnya dunia..

" Laila..makcik rasa yang tadi tu..Syafikah kan..."

"Ye..makcik kenapa?"

Kak Laila menceritakan pemergianku pada sebelah petangnya dan perihalku akan menghabiskan cuti musim panasku di Korea, lantas saja Datin Maimunah pergi mendapatkan Farid anaknya.Aku sememangnya membenci Farid dari sekolah menengah dan sekarang orang yang ku benci itu yang akan menghilangkan segala kesedihanku.

"Iyake mak..Sya ada dekat Korea..Farid tak kira mak..Farid akan menyusul Sya jugak..Farid tak nak dia dalam kesedihan mak.."

"Pergilah nak..biar disini mak dan daddy akan uruskan perihal peminangan Sya.."

DI PULAU NAMI, KOREA

"You know that Alicia..aku pernah bermimpi..untuk datang ke Pulau Nami ni..dengan imamku, tapi...itu semua mimpi indah yang tidak mungkin menjadi kenyataan.."

Tanpa aku sedar bukan sahaja teman-temanku yang mendengar luahan isi hatiku..tetapi Farid turut berada disitu.

"Awak tak bermimpi Syafikah...mimpi awak akan jadi kenyataan..awak pernah dengarkan...saya tak sure is that hadis atau firman Allah...

           "BOLEH JADI YANG KAU BENCI ITU ADALAH YANG TERBAIK UNTUKMU     DAN APA YANG KAU SUKA ITU BURUK BUATMU"

"Farid..."

"Saya tak mahu lihat awak sedih..mak saya dah uruskan peminangan saya kepada awak..."

"Haha..Farid..awak dangan kawan-kawan saya sama sahaja kan...semua ingat saya sedang bersedih..sebenarnya tidak...buat apa saya bersedih dengan takdir yang telah ditentukan oleh SANG PENCIPTA???? what's for?? saya yakin Allah susun semua ini kerana hanya dia yang tahu apa yang terbaik buat hambanya,,saya yakin dan percaya 100% dengan perancangannya..Farid, jika awaklah imam yang diutuskan tuhan buat saya..untuk membimbing dan melindungi saya...dan anak-anak saya kelak...saya tidak akan menolak..."

"Syafikah...sudikah awak menjadi makmum saya sepanjang hidup saya?"

"Ya..saya sudi"

"Alam ciptaan tuhan yang terbentang luas ini menjadi saksi kita..mungkin impian awak untuk bersama orang yang awak cintai ke sini tidak tercapai..tetapi..saya pinang awak disini...."

"INDAHNYA ATURANMU...ALLAH.."




2 comments:

Anonymous said...

najwa ~ farid si budak misteri an ? haha uke-2 :D

Najwa Syafiqah said...

bdk misteri???
nobody lorh....
just i have a dream like that last nite...ble ntah