Friday, 28 December 2012

TINTA BUAT PENCIPTA

WAHAI TUHANKU........
MESKIPUN BERULANG KALI AKU LALAI
MESKIPUN BERULANG KALI AKU MELUPAKANMU
MESKIPUN BERULANG KALI TEGAHANMU KU INGKAR


NAMUN.....
HIDAYAHMU TIDAK PERNAH PUTUS MENCARI RUANG..
UNTUK BERTAKHTA SUBUR DI JIWAKU


KINI...
TENANG BENAR HATIKU BERNAFAS SEGAR..
DI DALAM RUANG UDARA HIDAYAHMU
SINAR CAHAYAMU..
MENERANGI PERJALANANKU YANG DULUNYA..
DISELAPUTI CINTA DUSTA DUNIA..


ALHAMDULILLAH...YA ALLAH...
ENGKAU MASIH MEMBERI RUANG DAN PELUANG..
BUAT DIRIKU UNTUK SUJUD PADAMU..
DAPAT KURASAI INDAHNYA CINTAMU...
DAPAT KUSELAMI INDAHNYA BUNGA KITAB CINTAMU
KINI KU SEDAR..HANYA ADA SATU CINTA...
YANG HAKIKI.....
IAITU.....
CINTAMU...WAHAI PENCIPTAKU...

Monday, 24 December 2012

INDAHNYA ATURANMU...ALLAH..

"Owh...my beloved daughter!!!"

Belum lagi bernafas ibuku sudah memelukku dengan erat.Wah! hanya tuhan yang tahu betapa nikmatnya setelah dapat berjumpa denan keluarga tersayang. Setelah hampir 3 tahun menuntut ilmu di Malbuorne baru kali ini aku berpeluang pulang ke tanah air, itupun kerana kakak angkat ku...Kak Laila  ingin sekali aku hadir di majlis resepsinya yang berlansung di Dewan Merdeka ,Pekan Lama Parit Buntar.

"Ibu!!!!!!!!akak rindu sangat ibu...mana Acik dengan Angah bu?"

"Acik ada reunion dengan kawan sekolah menengah dia...Angah tak balik Along...tahun lepas kan dia dah balik..kebetulan universiti dia ada buat program sempena pertengahan musim panas dekat sana.." panjang lebar ibuku menerangkan.

PADA HARI RESEPSI

"Marina!!!kau datang jugak...rindunya dekat kau..."

"Syafikah...kau..datang..." Pelik, kenapa wajah Marina macam bersalah aku rasa dia juga tahu yang resepsi perkahwinan ini adalah perkahwinan kakak angkat aku.

"Kenapa kau buat muka 'innocent' macam itu"

"Sya..aku rasa baik kau balik sebelum hati kau remuk redam..."

"Ya Allah kenapa ni..??"

"Sebab..." belum Marina menghabiskan percakapan Kak Laila datang bersama suaminya..

"Akhirnya orang Malbuorne ni..datang jugak.."

    Mesra aku mendakapnya..tapi..lelaki itu...

3 TAHUN SEBELUM ITU

"Take care of this flower...its gonna be like my soul..kalau ianya layu..makna kata awak dengan saya takda jodoh"

...................................................................................

But now,aku seolah-olah tidak percaya, hatiku remuk redam...iyakah??

"Akak..i'm sorry but..I think I have to go first..sebab..saya tak lama dekat Malaysia..petang ni jugak saya ambil flight..esok I with my housemate having a holiday at Korea"

"Yeke...ala...takpe tunggu kejap..akak pergi ambil ole-ole kejap ye..korang borak-borak la..since your old friend right sayang??"

"yes.."acuh tak acuh sahaja jawapan Daniyal

"I'm sorry Sya..I.."

"Takda benda yang perlu dimaafkan Daniyal..its our faith.."

"But...bunga tu..dah layu ke?"

"Tak..tetap utuh..tapi..tidak seperti perasaan tuan empunya bunga.."

"Sya I'm really.." Kak Laila datang tanpa Daniyal sempat menghabiskan kata-katanya.

"Thanks kak..Sya pergi dulu..assalamualaikum.."

  Aku pergi..pergi dengan hati yang luruh...kejamnya dunia..

" Laila..makcik rasa yang tadi tu..Syafikah kan..."

"Ye..makcik kenapa?"

Kak Laila menceritakan pemergianku pada sebelah petangnya dan perihalku akan menghabiskan cuti musim panasku di Korea, lantas saja Datin Maimunah pergi mendapatkan Farid anaknya.Aku sememangnya membenci Farid dari sekolah menengah dan sekarang orang yang ku benci itu yang akan menghilangkan segala kesedihanku.

"Iyake mak..Sya ada dekat Korea..Farid tak kira mak..Farid akan menyusul Sya jugak..Farid tak nak dia dalam kesedihan mak.."

"Pergilah nak..biar disini mak dan daddy akan uruskan perihal peminangan Sya.."

DI PULAU NAMI, KOREA

"You know that Alicia..aku pernah bermimpi..untuk datang ke Pulau Nami ni..dengan imamku, tapi...itu semua mimpi indah yang tidak mungkin menjadi kenyataan.."

Tanpa aku sedar bukan sahaja teman-temanku yang mendengar luahan isi hatiku..tetapi Farid turut berada disitu.

"Awak tak bermimpi Syafikah...mimpi awak akan jadi kenyataan..awak pernah dengarkan...saya tak sure is that hadis atau firman Allah...

           "BOLEH JADI YANG KAU BENCI ITU ADALAH YANG TERBAIK UNTUKMU     DAN APA YANG KAU SUKA ITU BURUK BUATMU"

"Farid..."

"Saya tak mahu lihat awak sedih..mak saya dah uruskan peminangan saya kepada awak..."

"Haha..Farid..awak dangan kawan-kawan saya sama sahaja kan...semua ingat saya sedang bersedih..sebenarnya tidak...buat apa saya bersedih dengan takdir yang telah ditentukan oleh SANG PENCIPTA???? what's for?? saya yakin Allah susun semua ini kerana hanya dia yang tahu apa yang terbaik buat hambanya,,saya yakin dan percaya 100% dengan perancangannya..Farid, jika awaklah imam yang diutuskan tuhan buat saya..untuk membimbing dan melindungi saya...dan anak-anak saya kelak...saya tidak akan menolak..."

"Syafikah...sudikah awak menjadi makmum saya sepanjang hidup saya?"

"Ya..saya sudi"

"Alam ciptaan tuhan yang terbentang luas ini menjadi saksi kita..mungkin impian awak untuk bersama orang yang awak cintai ke sini tidak tercapai..tetapi..saya pinang awak disini...."

"INDAHNYA ATURANMU...ALLAH.."




Friday, 21 December 2012

PERTANYAAN KE BIBIK....

ANAK  MAJIKAN: Assalamualaikum bik....

BIBIK: waalaikumussalam non...ada yang bisa bibik bantu..??

ANAK MAJIKAN: Bik...aku ingin nanyain ke bibik nie..apa pendapat bibik terhadap orang yang berpacaran???

BIBIK:owh...itu..gini nie...non...bagi pendapat non kaik gimana??

ANAK MAJIKAN: lorh..kok bibik pulangnya soalan balik ke aku sih...aq kan tanya ke bibik....


BIBIK: anu...non,...bukan kaik gitu maksudnya bibik...bibik jugakan mau tahu pendapatnya non...

ANAK MAJIKAN: kalau  aku sih...ya..indah la..bik..kalo kita ada pacar kan..beerti ada orang sayang sama kita kan bik...lagi pula..kalo lihat di sinetron2 sih...wah!!!romantis bangetgitu lorh bik...
tapi bik...kok aku ngerasa ada yang enggak beres ya...soal ini...karna itu aku tanyain ke bibik...

BIBIK: haha..maafin bibik ya..mulanya...tapi..pendapat non itu semua salah..non....


ANAK MAJIKAN:lorh...emangnya kenapa bik???

BIBIK: Pacaran itu salah di sisi agama tapi enggak salah...kalo kita udah nikah non....coba non pikir2 deh...kalo kita pacaran tukan...pengakhirannya kita akan terluka non..dan kadangkala..kita akan sakit hati kalo misalnya pacar kita enggak tepati janji kan non...
coba non pikir juga...kalo kita lihat sih...anak2 muda pacaran..nah..pegang2..cuit sana,cuit sini...kan enggak boleh tu non..
kalo kita nikah...enggak ada yang haram non...semuanya indah...
lagi satu ni..non ya...bibik bgi usul ke non ni..apa kata kita pacarannya sama ALLAH saja..lagi indah non....kita bisa ketemu samanya 5 kali sehari...kalo perlu lebih dari itu non...kalo kita buat QIAMULAIL,SOLAT DHUHA,...dan banyak lagi...dan...kita bisa tatap AYAT_AYAT CINTANYA non...kitab cintanya bisa dikatakan ada di setiap pelosok dunia..non...subhanallah non....ALLAH juga enggak pernah mungkir janji non....

ANAK MAJIKAN: subhanallah bik...seperti itu sekali...tapi..bik..aku ada minat ke satu cowok bik..gimana sih bik...

BIBIK: senang aja itu non...dengarin doa yang bibik kasi ni ya...
YA ALLAH YA TUHANKU....ANDAI KAU CIPTAKAN DIA MILIKKU..DEKATKANLAH..HATINYA DENGAN HATIKU, ANDAI DIA BUKAN UNTUKKU...DAMAIKANLAH HATI HAMBAMU INI DENGAN KETENTUANMU...

ANAK MAJIKAN: bik..aku takut bik..andainya kalo aku terjebak ke kancah maksiat itu bik...bibik ada tau doanya enggak bik..

BIBIK: ada..bibik ambil doa ini dalam satu buku yang pernah nyonya bacain ke bibik...dengarin ya..
YA ALLAH...KAU ALIHKANLAH PERASAAN CINTAKU KEPADA MAKHLUKMU..TERHADAP CINTA KEPADAMU..SESUNGGUHNYA CINTAMU ADALAH CINTA YANG HAKIKI LAGI ABADI....

ANAK MAJIKAN: mekasih ya bik..sayang bibik..

BIBIK: sama-sama non...bibik sayang non juga...




Saturday, 4 August 2012

DUHAI RAMADHAN

HARI BERGANTI HARI
BULAN SILIH BERGANTI
MUSIM DEMI MUSIM BERLALU
HANYA SATU BULAN
HANYA SATU MUSIM
MEMBUATKAN DIRIKU TENANG IBARAT AIR YANG MENGALIR LEMBUT DI SEPANJANG SUNGAI NIL


DUHAI RAMADHAN
DIRIMU IBARAT LUBUK PAHALA BAGIKU
SAAT DIRIMU MENGHAMPIRI
DIRIKU LEBAT DIHUJANI BAHAGIA
TERLEPAS RASANYA RINDU YANG SUDAH LAMA TERKURUNG
IBARAT PIPIT BEBAS DARI SANGKARNYA


DUHAI RAMADHAN
WUJUDNYA DIRIMU PABILA BAGINDA BERPUASA A'SYURA
DIKALA KETIADAANNYA DI KOTA CAHAYA
WUJUDNYA DIRIMU DIKALA BAGINDA 3 HARI BERPUASA 
PADA SETIAP BULAN
SYUKURNYA DIRIKU
KEWUJUDANMU BISA DEKATKAN DIRIKU DENGAN YANG MAHA ESA
IBARAT LIMPAHAN BERKAH YANG LUAS


DUHAI RAMADHAN
LAILATUL QADAR YANG MENJADI REBUTAN
MEMBUATKAN DIRIMU TAMBAH BERSINAR
3 FASA DALAM DIRIMU
MEMBUATKANKU TERASA IMPAK HALUSNYA
MENEBALKAN CINTAKU PADANYA


DUHAI RAMADHANKU PENENANG DIRI
SAMPAI DI SINI DIRI MEMUJI
AURA FASA RAHMATMU
KURNIAAN FASA KEAMPUNAN-Nya
BAHAGIA PEMBEBASAN DARI NERAKA JAHANAM
TIDAK KULUPA MESKI ROH SUDAH LEPAS DARI GENGGAMAN JASAD

Tuesday, 24 January 2012

RESOLUTION 2012!!!!

ASSALAMUALAIKUM,,,,,,
Dah lama x update blog nie...kn???
biaqla....xde pmbuka stia pown.....opsss!!lpe...GONGJUE.......


AZAM 2012!!!!:
-nk cpai 10a+ in SPM.....
-i want to be a best student....insyaallah in penang...(huhu...over!!)
-x nk tido dlm kelas(kntoi sudah...hahax..)
-nk jd student yg cikgu2..bley igat smpai bila2...
-hbiskan msa at SMKA NIBONG TEBAL!!!!


Fuy00!!!!
tggi kowt angan2...@ azam,,,,hope jadi la.....
dengan izin allah....korang doakan la ye....
setakat nie...je...kowt...mrs.simple nk undur diri...
WASALAM......